V tomto týdnu rozvířilo veřejné mínění rozhodnutí Krajského úřadu v Českých Budějovicích ze dne 1. dubna. Ten potvrdil zamítnutí žádosti o vyvlastnění v kauze Bratránci, neboť neshledal splnění důvodů pro vyvlastnění. To zvrátilo možnost, alespoň zatím, vyvlastnění motocentra na okraji Tábora a tím rychlou dostavbu chybějícího 400m dlouhého úseku dálnice.
V obecné rovině jde mnohdy o zanedbatelné zvýšení nákladů, neochotu posunout stavbu o dvě stě metrů, jindy není ochota vybudovat odbočku nebo obslužnou komunikaci pro dotyčný subjekt atd.
Na důsledky takového jednání vždy doplatí veřejnost – motoristé. Celá záležitost se táhne, dnes už můžeme říci dvě desítky let, od roku 2000. Komplikace není dána jenom pochopitelnou neochotou vlastníků motorestu. V táborském případě, domnívám se, jde o nedokonalost právního řádu spočívající v nejasném definování nadřazenosti veřejného zájmu nad zájmem skupinovým a soukromým.
Nelze pominout ani nevyřešení dvě desítky let staré zátěže spočívající v pochybení Táborského stavebního úřadu (státu) a následně trvajícím selháváním managementu ŘSD od samého počátku plánování a výstavby dálnice až do současnosti.
Jihočeská KSČM opakovaně nabízí politickou podporu v nápravě současného stavu cestou rychlého a systémového řešení.
Související:
Interpelace poslankyně KSČM Aleny Nohavové na ministra dopravy Antonína Prachaře ve věci dostavby dálnice D3 (2014) zde: